Temaseminar: Nye visioner for finansiel trivsel

En national plan for finansiel trivsel, frivilligt samarbejde med banker og andre långivere og et princip om, at borgere, der søger hjælp, ikke skal fortælle deres historie igen og igen.

Gældsrådgivere fra Irland og Storbritannien bidrog med inspiration på Vidensfunktionens seminar den 1. oktober. Christy McAleese fra MAPS i Storbritannien og Gwen Harris fra MABS i Irland var inviteret til at dele deres erfaringer med os.

Løn og licens

Christy McAleese var første oplægsholder og kommer fra britiske Money & Pensions Service, MAPS. Her arbejder de med en overordnet national strategi for finansiel trivsel og har ambitiøse mål for 2030, både hvad angår finansiel uddannelse, befolkningens opsparing til pension samt at sikre at alle der har behov får adgang til god gældsrådgivning.

Organisationen, der er finansieret af afgifter på finansielle virksomheder, laver både oplysning om privatøkonomi og støtter god rådgivning, når borgere oplever gæld og har brug for at komme videre.

I Storbritannien skal man have en licens for at yde gældsrådgivning – og samtidig er 99 procent af rådgiverne lønnede. Vilkårene for rådgiverne er derfor en del anderledes, end de er i Danmark.

90 dage til at trække vejret

Et af de konkrete værktøjer, som Christy McAleese fortalte om, var den lovsikrede ret til et breathing space. Kort fortalt betyder ordningen, at kreditorer ikke må kontakte en borger eller beregne renter på en gæld i 90 dage – under forudsætning af, at borgeren er i kontakt med en gældsrådgivning.

Ordningen giver gældsramte mulighed for at få overblik og lave en plan for afvikling af gælden i fred og ro.

Åbne døre og samarbejdsaftaler

Efter en pause overtog irske Gwen Harris fra The Money Advice and Budgeting Service scenen. Hendes organisation er 100 procent offentligt finansieret og beskæftiger 300 ansatte fordelt på 60 kontorer i hele Irland.

På de lokale kontorer kan borgere med gæld henvende sig uden forudgående aftale, men de kan også række ud efter hjælp over telefon eller mail. Rådgiverne kommer i to forskellige typer: Advisers hjælper ved at rådgive, men lader borgerne selv kontakte kreditorer. Counsellors går skridtet videre og tager også kontakt til kreditorer på vegne af borgerne.

Organisationen har de seneste år arbejdet meget med at lave større samarbejdsaftaler med forskellige interessenter, heriblandt energiselskaber og banker. Samarbejderne betyder blandt andet, at kreditorer indarbejder henvisninger til gældsrådgivning i deres korrespondance med borgere.

Varm overlevering

Et af de bærende principper for rådgivningen hos The Money Advice and Budgeting Service er, at borgerne kun skal fortælle deres historie én gang. Derefter sørger organisationen for, at de væsentlige informationer bliver givet videre, hvis sagen flytter til en anden medarbejder.

Det betyder noget for tilliden til rådgiverne – men sikrer også, at der ikke er vigtige informationer, der mangler, når borgerne og rådgiverne mødes.

Inspiration til arbejdet med gældsatte i Danmark

I seminaret deltog en bred kreds af aktører med interesse for det privatøkonomiske område og økonomi- og gældsrådgivning – herunder rådgivningstilbud, kreditorer, ministerier, styrelser, kommuner, interesseorganisationer og mange flere.

Der var stor interesse fra deltagerne for de erfaringer, der blev delt på dagen – både til inspiration for en fremtidig strategi for finansiel trivsel i Danmark og til arbejdet med økonomi- og gældsrådgivning for udsatte borgere.