Stigende efterspørgsel på økonomi- og gældsrådgivning

Flere borgere føler sig pressede på privatøkonomien. Fra 2021 til 2022 har økonomi- og gældsrådgivningerne oplevet en markant øget efterspørgsel fra borgere med ondt i økonomien.

Noget tyder på, at den øgede efterspørgsel kan spores tilbage til den høje inflation, som har gjort dagligdagen relativt dyrere for den enkelte borger. Den høje inflation rammer alle, men den rammer skævt – den presser især de borgere, der allerede har en stram privatøkonomi, da især priserne på basale varer som mad er steget markant.

Statistisk fra Vidensfunktionen viser, at antallet af borgere, der søgte gratis økonomi- og gældsrådgivning, er steget med cirka 25 procent på et år. Sammenlignet med 8.343 ansøgere i 2021 var der hele 11.082 ansøgere sidste år. Økonomi- og gældsrådgivning består blandt andet i at give den enkelte borger et bedre overblik over, hvor mange penge, de skylder, hvem de skylder til, og hvordan de mest optimalt får afviklet deres gæld. Derudover assisterer rådgiverne også med forhandling med kreditorer.